Hvorfor er mange bedrifter så forsiktig når de skal lyse ut en ledig stilling? Det er et spørsmål jeg ofte stiller meg. Å ha en ledig stilling er en gylden anledning til å drive masse positiv markedsføring av virksomheten. Markedsføreren i meg vil at bedrifter skal utnytte verdien av stillingsmarkedsføring i større grad. Å si til markedet at du ansetter er gull verdt. Si det høyt, si det på flere flater og bygg merkevare. En synlig arbeidsgiver er en attraktiv arbeidsgiver.
For enkelte stillinger holder det i massevis med en annonse på Finn.no. Søkerne renner inn og sånn sett er “oppdraget utført”. Men hva om vi endrer tankegangen litt? De som aktivt leter etter jobb vil nok etter størst sannsynlighet sjekke både Finn.no og Nav.no på ukentlig basis, men hva med de som ikke titter? Hva med dem som sitter i en god jobb i dag, men som kanskje kan være åpen for å se andre muligheter på sikt? Hvordan kan du påvirke disse i forkant av jakten på nye muligheter?
Å si høyt og tydelig at man rekrutterer kan gi mange positive ringvirkninger:
- Ansettelser betyr som regel at det er behov for folk og at bedriften gjør det bra. Positivt!
- Du får fortelle markedet hva dere driver men uten fokus på at du selger noe. Merkevarebygging!
- Du bygger oppmerksomhet i målgruppen din. Selv om de ikke søker denne gangen kan du havne øverst på ønskelisten når kandidaten er klar for nye utfordringer. Attraktiv arbeidsgiver!
- Er du for eksempel en bedrift som for tiden opplever høy vekst? Du kan være så heldig at media snapper opp at dere stadig rekrutterer nye ansatte og at dere kanskje er på vei inn i en spennende fase. Oppmerksomhet!
Før du gir bånn gass med stillingsmarkedsføring må du også huske på hvordan dere blir oppfattet utad. Budskap, design og kanalvalg blir ekstra viktig når du velger en større kampanje og vises på flere flater. Dette må henge nøye sammen med den øvrige markedsføringen som gjøres.
Tenk igjennom:
- Hvilken tone of voice bruker dere ellers i markedsarbeidet? Bruk den samme i stillingsannonsene. Skap en helhet.
- Hvilken målgruppe snakker du til? Se for deg drømmekandidaten både med tanke på budskap og kanalvalg. Dette gjør det enklere å plassere annonsene i riktig kanal samtidig som teksten snakker til kandidatene dere ønsker å nå.
- Hvilket annonseformat vil gi dere størst oppmerksomhet i målgruppen og får frem budskapet på en god måte? Bannerannonse i lokalavisen, en video på Facebook eller kanskje innholdsmarkedsføring? Se gjerne tips til mediekanaler her.
Vi har skrevet flere artikler om selve stillingsannonsen som kan hjelpe deg på vei!
Les gjerne:
5 tips til gode stillingsannonser
Skrive stillingsannonse? Dette skal du unngå
Slik samarbeider du best med din medierådgiver
Vi hjelper deg med å se muligheter knyttet til markedsføring av dine ledige stillinger.
Vi har egne tekstforfattere, grafikere og medierådgivere. Ta kontakt for en mulighetsprat!