Du har fritt valg av taco fra øverste hylle. Hva velger du, og hvorfor? Kanskje rart å tenke på, men når du skal rekruttere har din fremtidige kollega samme valg. Som regel vil kvalitet trumfe kvantitet. Når det gjelder Old El Paso og First Price avgjør sannsynligvis lommeboka.
Tenker du merkevarebygging i stillingsmarkedsføringen? Mange av de beste hodene har allerede attraktive jobber. Du må diske opp med det beste du har å tilby for å få oppmerksomhet fra drømmekandidaten. En tydelig, profesjonell og attraktiv avsender er lettere å velge blant mylderet av stillingsannonser.
Strategisk bruk av bedriftens visuelle profil
Daglig bombarderes vi av visuelle inntrykk. I butikken, på nettet og bussen, ja, overalt, kjemper alle om vår oppmerksomhet. Og inntrykkene lagres på netthinna. Derfor er det lurt å ha en plan for hvordan egen merkevare skal være den som faktisk blir lagt merke til – og husket.
Også når det gjelder stillingsmarkedsføring er det viktig å være en tydelig avsender. Konsekvent bruk av bedriftens profilhåndbok vil være et viktig strategisk grep for å bygge en sterk merkevare. I denne finnes retningslinjer for bruk av logo, fonter, farger, bildemanér og så videre. Den er signaturen eller fingeravtrykket du legger igjen. Bruk den konsekvent på tvers av kommunikasjonsflatene som benyttes. Trykte som digitale. Lurer du på hvordan en profilhåndbok kan se ut? Sjekk ut vår kunde Miljødirektorates profilhåndbok her.
Utnytt verktøyene du har tilgjengelig i verktøykassen din. Den skal få drømmekandidaten til å snu seg i din retning.
Dersom man benytter utlysningen til å styrke merkevaren og bygge omdømme har man gjort et klokt valg. Å ansette feil person er dyrt, så invester klokt og riktig. Vis hvem dere er!
En profesjonelt utformet logo og profil, og retningslinjer for bruk, har mange fordeler. Den vil blant annet hjelpe dere med å:
- Fremstå som profesjonell og troverdig
- Skape et godt førsteinntrykk
- Bli lagt merke til i mengden
- Posisjonere dere i markedet
- Forsterke budskapet
Hvordan kan vi i Jobbnorge hjelpe deg?
Jeg er senior designer og medierådgiver i mediebyrået til Jobbnorge. I teamet mitt jobber dyktige folk med lang og bred erfaring innenfor stillingsmarkedsføring. Vårt mål er å gi råd og veiledning for å ta de beste strategiske valgene for utlysningen. Målet er bestandig å fange oppmerksomhet, engasjere og få drømmekandidaten til å klikke. Ja, ikke mentalt altså, men på søkeknappen. Vi utformer kampanjemateriell i tråd med bedriftens retningslinjer for bruk av visuell profil i tillegg til å sikre et engasjerende budskap og bruk av godt og relevant bildemateriell for stillingen. Vi anbefaler bilder i tråd med profilens bildemanér. Gjerne fra arbeidsplassen. Er du i beit kan vi bistå med bilder fra vår bildebank.
Din bedrifts visuelle profil kan enkelt videreføres i Jobbnorges rekrutteringsportal, med mulighet for å legge inn ønsket profilfarge sammen med logo, bilder, bannere, illustrasjoner og eventuelle videoer. Vi hjelper deg gjerne med å utforme faste maler for stillingsutlysningene. Dette gir deg mer tid i timebanken til andre ting. Dersom arbeidsplassen har flere avdelinger eller stillingstyper dere ønsker å skille på, kan vi lage maler utformet for den enkelte.
Ved å være konsekvent og bruke en rød tråd gjennom hele kampanjen vil det aldri være noen tvil om hvem som er avsender. Vil du være Old El Paso eller First Price? Tenk at du skal på date, fiff deg opp og gjør deg så attraktiv som mulig uten å selge inn falske forhåpninger. Da kan det nemlig hende at du får drømmekandidaten servert på sølvfat.
Ta gjerne kontakt med meg eller en av mine kolleger. Vi er her for å sikre at din stillingsmarkedsføring både treffer blink på utforming, budskap, kanalvalg og har en klar og tydelig avsender.
Lurer du på hvordan du best samarbeider med din medierådgiver? Les mer her.