Tør du å tenke utenfor boksen i et vanskelig arbeidsmarked?

Vi registrerer absolutt et tøft arbeidsmarked der ute, og det kan nok ledere og HR-medarbeidere relatere seg til. I skrivende stund er det over 25 000 ledige stillinger i enkelte jobbportaler, både heltid og deltid. Hvordan i all verden skal du skille deg ut i en slik mengde? Mange stillingsannonser er i tillegg bygd opp på samme lest som så mange andre. Og dessverre ser vi at mange utlysningstekster følger samme malverk som for både 10 og 20 år siden.

Hva slags signaler sender du til potensielle kandidater om du ikke har fornyet deg på mange år? Du er vel god til å markedsføre deg mot de passive jobbsøkerne også?

Utfordre de faste rammene når du rekrutterer

Selv om det er et tøft arbeidsmarked enkelte bransjer er spesielt krevende, betyr det ikke at det er umulig å rekruttere. Det er mange gode kandidater der ute med akkurat den kompetansen og erfaringen du ønsker deg, men mye handler om måten du markedsfører bedriften og den ledige stillingen på. Du kan ikke lenger regne med et visst antall søkere fordi søkeren finner deg, men du må i større grad finne kandidatene. Nettopp derfor bør du og bedriften din ha større fokus på målrettet annonsering. I tillegg til viktig øvrig markedsføring.

Hvordan du kan tenke annerledes og litt utenfor de “faste rammene” snakker vi i Jobbnorge om på webinar torsdag 10. november. Sammen med vår samarbeidspartner Frantz vil du få høre hvordan du kan tenke på en litt annen måte for å nå den rette målgruppen, både når det gjelder utforming og teknologi.

Tør å være litt kreativ i rekrutteringen

Kreativitet lønner seg og skiller seg ut i et tøft arbeidsmarked. Selv om du tilhører en offentlig instans kan du likevel tenke utenfor boksen. Nøkkelen ligger i at du ikke trenger å gjøre rekrutteringsprosessen slik den har vært gjort i “alle år”.

Vet du for eksempel at du kan annonsere og målrette i alle sosiale medier? Vet du at du kan profilere ledige stillinger på YouTube og TikTok? Og er du klar over at nesten all annonsering du ser på nettaviser og nettsteder er målrettet mot nettopp deg? Ledige stillinger sånn sett ikke så annerledes. Der også er det en målgruppe du ønsker å nå, fordi absolutt alle er ikke aktuelle kandidater for deg.

Nå er selvsagt ikke TikTok kanalen du profilerer en ledig stilling som avdelingsdirektør eller en annen lederfunksjon. Men kanskje det kan være en del av kanalmiksen når du skal nå ut til andre unge, lovende og nyutdannede? Alt handler om målgruppen, og jo mer du vet om hvem du vil ha tak i, jo smartere kan vi tenke i stillingsmarkedsføringen.

Kreativitet og annonser utenom det tradisjonelle blir lagt merke til. Vi ser også at godt samarbeid mellom kommunikasjon og HR kan være veldig nyttig, eller samarbeid med mediebyrået som hjelper deg med markedsføringen.

Vi holder oss oppdatert

Det store målet er at du som rekrutterer sitter igjen med noen ideer til hvordan dere kan gripe an rekrutteringsprosessen nå, og for fremtiden.

Og når du er klar for å hoppe i det, så er vi klare for å hjelpe deg. Vi i mediebyrået jobber kontinuerlig med å holde oss oppdatert på ulike kanaler, måter vi kan målrette på, nisjekanaler for ulike bransjer og hvordan arbeidsmarkedet utvikler seg.  Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

 

 

Les også:

Godt samarbeid mellom HR og markedsavdelingen er gull verdt

5 tips før du går i gang med stillingsannonsen

Velger du Old El Paso eller First Price til fredagstacoen