Native annonsering er ikke noe nytt, men det er fortsatt en relativt sjelden brukt metode i forbindelse med stillingsmarkedsføring. Likevel kan det være den beste metoden å bruke for akkurat din bedrift.
Relevant innhold – nøkkelen til suksess
Kort forklart er en native annonsering betalt innhold som er forkledd i den kanalen den vises. Med andre ord er dette en annonse i en nettavis, forkledd som en artikkel. Den er likevel merket som annonsørinnhold, slik at det ikke forveksles med redaksjonelt stoff.
Innholdet er utformet som en redaksjonell sak med overskrift, ingress og brødtekst. Husk at det er vesentlig at innholdet er relevant for målgruppen, for at denne type annonsering skal lykkes.
Vis verden hva du gjør
Når du skal ansette er det all grunn til å vise verdenen at du gjør det. Kanskje spesielt i disse tider, som for mange er usikker med tanke på arbeidsmarkedet. En synlig arbeidsgiver er en attraktiv arbeidsgiver, og det kan jeg egentlig ikke få sagt ofte nok.
Stillingsmarkedsføring fortjener plass, akkurat som annen markedsføring. Hvis du som bedrift skal ansette 20 nye medarbeidere bør det vises. Kanskje dere flytter til nytt bygg? Eller kanskje dere har et spennende prosjekt på gang og søker noen som skal lede dette?
Folk vil lese om folk
Som tidligere journalist i en lokalavis har jeg lært at folk liker å lese om andre folk. Det kan være stor verdi for ulike bedrifter å løfte fram noen av de ansatte, for å vise hvordan de har det på jobben, eller hva en faktisk gjør på jobben. Noen ganger må du selge inn mer enn selve arbeidsplassen og oppgavene som skal utføres. Små tettsteder i distriktene kan ha flere utfordringer når det kommer til rekruttering og sånn sett nærmest være tvunget til å tenke i nye baner.
Det er utrolig mange ulike stillinger der ute som er ypperlig reportasjestoff om man kan få et lite innblikk i arbeidshverdagen. «Vil du bli Minas nye kollega?» Ja visst vil jeg det!
Hvorfor velge native som kanal:
- Det finnes allerede så mange bannerannonser på alle flater at det kan være lett å se seg «blind». Det er så mange som kjemper om oppmerksomheten, og desto viktigere er det å skille seg ut til den målgruppa du trenger å nå.
- Nyhetsverdi er viktig. Har du noe du vil og bør fortelle? Native annonsering er en ypperlig mulighet til å kunne fortelle mer om selve arbeidsplassen eller stedet. Mye mer enn hva det er rom for i en klassisk stillingsannonse.
Det er også verdt å merke seg at:
- Gode bilder og en tittel som trigger er avgjørende for å bli lagt merke til.
- Landingssiden må også ha en sammenheng med bilde og tekst som er brukt i annonsen. Ingen liker å bli lurt.
- Når noen har klikket på annonsen er det dessuten stor sannsynlighet for å bli lest, som igjen kan føre til konkrete handlinger som å søke på stillingen.
Vil du vite mer om dette er veien å gå for deg? Eller er du nysgjerrig på andre måter du kan bruke for å markedsføre den ledige stillingen din?
Jeg har erfaring med native annonsering og deler gjerne disse med deg.
Du når meg på telefon 995 070 81 eller på e-post frida@jobbnorge.no.
Les også:
Målrettet stillingsannonsering med programmatiske annonsekjøp