Stillingsannonser som gir effekt

Optimaliser din rekrutteringsprosess med våre eksperttips for å skrive engasjerende stillingsannonser og tiltrekke deg de beste kandidatene.
En god stillingsannonse øker sjansen for å motta flere relevante søknader, og dermed også å ansette riktig kandidat. Det behøver ikke å være så vanskelig å skrive gode stillingsannonser, og i denne guiden gir vi deg tips om hvordan du kan ta dine stillingsannonser til neste nivå.

 

Optimaliser dine stillingsannonser med våre eksperttips:

Trikset for å skrive virkelig gode stillingsannonser er å bygge opp teksten som en artikkel, slik journalisten gjør for å engasjere leseren. Start med en fengende overskrift, som får mottakeren til å ønske å lese mer. Høres det enkelt ut? Vel, kanskje ikke. Men vi tar det steg for steg.

 

Før du starter bør du ha oversikt over:

 

  • Hva som skiller dere fra konkurrerende arbeidsgivere

De færreste arbeidsgivere kan velge og vrake blant kandidater, det er derfor viktig å skille seg ut. Har dere spennende prosjekter? Er dere i ferd med å revolusjonere verden? Eller har dere et lekent miljø der folk blir fordi de trives så godt? Skryt av arbeidsplassen. Utdyp det som er unikt.

  • Kravprofilen for stillingen

Å skrive en stillingsannonse uten kravprofil er litt som å rekruttere uten kompass. Kravprofilen gir retning til hele rekrutteringsprosessen og er vel verdt å bruke ekstra tid på. Men kutt unødvendige detaljer og selvfølgeligheter.

  • Målgruppens drivkraft og engasjement

Kommuniser det som er interessant for mottakeren. Her kan du dra nytte av interne undersøkelser eller rådfør deg med kolleger i lignende stillinger.

 

Nå har du lagt grunnlaget. La oss se på stillingsannonsen, trinn for trinn:

 

  • Bilde

Bilder er et godt virkemiddel for å engasjere og holde på oppmerksomheten. Ekte og personlige bilder engasjerer mest, så bruk egne bilder om dere har. Alle har en kollega som liker å ta bilder, og en mobiltelefon er faktisk utstyr nok til å ta gode bilder fra kontoret.

  • Fengende overskrift og tittel

La oss gå tilbake til journalisten. En interessant artikkel begynner med en fengende overskrift. Oppfordre til å lese mer og vær tydelig. Unngå klisjeer som «Brenner du for …» eller «Er du sulten …». Selve stillingstittelen bør være enkel og beskrivende: Sykepleier, lærer, selger, avdelingsleder e.l.

  • Om stillingen: Start med det viktigste

Gi en kort beskrivelse av stillingens karakter. Få frem det som gjør stillingen interessant, slik at kandidaten vil lese mer. En kort beskrivelse av hva virksomheten driver med kan gjerne være innledende, hvis det er vesentlig for stillingsbeskrivelsen og viktig for søkeren.

  • Arbeidsoppgaver og ansvarsområder

Skap realistiske forventninger til hva jobben innebærer. Beskrive viktige arbeidsoppgaver og ansvarsområder, men unngå lange detaljerte punktlister.

  • Kvalifikasjoner og egenskaper

Beskriv ev. krav til kompetanse og hvilke egenskaper som er nødvendig for å lykkes i rollen. For å unngå å ekskludere gode kandidater, er det lurt å tenke gjennom hva som er de faktiske kravene og hvilke ferdigheter og erfaringer som er ønskelige. I mange tilfeller kan de beste kandidatene ha en annen bakgrunn enn det vi ser for oss.

  • Vi tilbyr: Hygiene- og motivasjonsfaktorer

Her skal du selge inn arbeidsplassen. Det holder ikke med lønn og pensjonsordning – det får man over alt. Trekk frem det som er unikt hos dere – stort eller smått. Hva er det som gjør dette til en god arbeidsplass? Vær konkret og unngå fraser.

  • Annen informasjon: Innby til kontakt

Avslutt med detaljer som kontaktinformasjon, søknadsfrist og gangen i prosessen. Er det noe kandidaten bør vite om rekrutteringsprosessen? F. eks. bakgrunnssjekk, tester e.l. Innby til dialog og mulighet for å stille spørsmål, og oppfordre kandidaten til å søke på jobben.

  • Om oss: Presentasjon av virksomhet

En lengre overordnet presentasjon av større virksomhet eller konsern hører hjemme sist i annonsen. Her er det gjerne mye informasjon som ikke har noe med den aktuelle stillingen å gjøre, og som ikke har noen større betydning for søkeren.

 

Oppsummering: i korte trekk

 

Slik skriver du en stillingsannonse som gir effekt:

  • Tydelig kravprofil
  • Identifiser målgruppen
  • Skap troverdighet og engasjement gjennom tekst og bilder
  • Tenk som en journalist: start med det viktigste og sørg for å holde på oppmerksomheten til annonsen er ferdig lest. Vekk interesse, skap lyst og oppfordre til å søke.

 

Optimalisere din rekrutteringsprosess med våre eksperttips? Skriv engasjerende stillingsannonser og tiltrekk deg de beste kandidatene med hjelp av vår journalist og tekstforfatter som kan skreddersy gode tekster og stillingskampanjer til deres behov. Ta kontakt med vårt mediebyrå for bistand.

Vi tilbyr også workshop/skrivekurs for bedrifter som ønsker ny inspirasjon til å skrive stillingsannonser som treffer.