I dagens digitale samfunn blir det stadig hardere kamp om synligheten og det er lett å tenke at det er kun de med enorme markedsbudsjetter som har en sjanse til å være synlige. Slik er det heldigvis ikke. Et godt sted å starte kan være å fokusere på din bedrifts organiske synlighet i Google. Dette har mange fordeler og vi skal fortelle deg hvorfor dette bør være et fokusområde for deg og din bedrift.
Hva er SEO (søkemotoroptimalisering)?
Tilpasning av innhold og tekniske løsninger på nettsider for å oppnå høyere rangering i søkeresultatene i søkemotorer (f.eks Google).
Målet med dette er å øke andelen organisk (gratis) trafikk fra søk.
Hvorfor jobbe med SEO?
Google har mange ulike rangeringsfaktorer som bestemmer hvor ditt nettsted havner i søkeresultatene. Av alle de små og store faktorene, er relevant og godt innhold på sidene den desidert viktigste. Et godt sted å starte er på din bedrifts karrieresider.
Så, hvilke fordeler har dette?
- Økt troverdighet for din bedrift
- Klikkene er gratis og dermed veldig kostnadseffektivt
- God SEO er god brukeropplevelse
- En god måte å få frem fordelene med din bedrift og hvorfor spennende kandidater bør søke jobb hos akkurat dere
Oppsummert vil det å skrive godt innhold på dine karrieresider, hvilke muligheter og fordeler som finnes hos dere, være godt SEO-arbeid i seg selv. Og når spennende kandidater søker i Google etter stillinger som også du lyser ut, så vil du vel at de skal klikke seg inn til deg fremfor en av dine konkurrenter? Eller dersom studenter og nyutdannede søker etter hvilke muligheter som finnes innenfor sitt fagfelt, er det vel en stor fordel å ha god synlighet på relevant og aktuelt felt i Google?
Hvordan jobbe med SEO?
Godt innhold er det viktigste stedet å starte hvis du ønsker å øke din organiske synlighet. Google vil til enhver tid prioritere sidene som de skjønner har det mest relevante innholdet for det aktuelle søket.
For å gjøre innholdet mest mulig brukervennlig og søkemotoroptimalisert, bør du tenke på følgende:
- Ha en god og relevant hovedoverskrift. Gjør litt research på hvilke relevante begrep det er mest søk på og lag overskriften ut i fra dette. Viktig at denne er formatert som en h1-overskrift.
- Skriv en interessant og engasjerende ingress som gjør at leseren ønsker å lese videre. Sørg for å få viktige søkebegrep inn i den første delen av teksten, da dette er teksten som blir mest vektlagt.
- Gjør innholdet lettlest. Lange blokker med tekst er tungt å lese og gjør det vanskelig å skumlese hvis det er noe spesifikt man leter etter i teksten. Bryt opp i flere avsnitt, ha gode underoverskrifter og bruk gjerne punktlister.
- Hvis du skriver om emner dere har mer info om på andre deler av nettsiden, legg gjerne inn lenker til dette innholdet i teksten på karrieresiden din.
- Det er lurt å avslutte teksten med et handlingsoppfordrende budskap. F.eks “Ta gjerne kontakt med oss på e-post eller telefon for mer info om en karriere hos oss”.
Hva skal du skrive på karrieresidene?
Teksten du publiserer på karrieresiden din bør kunne gi alle som besøker sidene en bekreftelse på at det er verdt å utforske mulighetene hos dere videre. Som et eksempel kan vi ta for oss en bedrift som driver med IT-tjenester. For denne bedriften vil det være svært viktig å vise at de er en seriøs bedrift som er en attraktiv arbeidsplass for kloke IT-hoder. Teksten bør derfor handle om din bedrift og hvorfor IT-konsulenter bør søke jobb hos akkurat din bedrift fremfor hos en konkurrent.
Oppsummert kan vi si at fokus på SEO er et kostnadseffektivt markedsføringsgrep som har flere positive ringvirkninger. I tillegg til å potensielt forbedre din bedrifts organiske synlighet i Google, vil karrieresidene dine gjøre bedriften din mer attraktiv.
Jobbnorge hjelper deg gjerne med godt innhold på karrieresidene dine. Ta kontakt for mer informasjon om våre innholdspakker.