Kampen om å få tak i dyktige folk til ulike stillinger blir stadig hardere.
Da blir det også viktigere å tenke på hva du gjør når du skal profilere jobben og bedriften.
Du kjenner kanskje noen som mistet jobben da Norge var stengt ned? Bedrifter har gått konkurs og enkelte bransjer har hatt det ekstra tøft. Nå er det likevel mye som tyder på at det er et stort skinnende lys i enden av tunnelen.
Stillingsmarkedet koker med tusenvis av ledige stillinger
Det går faktisk mot et rekordår for antall ledige stillinger. Jobbanalytiker hos Finn Jobb, Christopher Ringvold, kan fortelle om en økning på 20 prosent siden 2019.
I skrivende stund er det nærmere 2100 ledige stillinger registrert hos kundene våre. På Finn.no er det svimlende 27 000 ledige stillinger på markedet akkurat nå. Også på Arbeidsplassen.no (Nav) meldes det om rekorder.
Stillingsmarkedet koker om dagen, så hvordan skal akkurat din ledige stilling kapre søkerne?
Hvordan gjør du deg attraktiv på markedet?
Det er en tydelig ubalanse her. For selv om markedet har muligheter som aldri før, så er det ikke nok potensielle kandidater til å fylle jobbene. Selv med mange stillingsannonser, så er det enkelte som opplever færre klikk og besøk på den enkelte stillingen.
Det er stor etterspørsel når det kommer til spesiell fagkompetanse, og kampen om å få de beste kandidatene blir enda hardere. Etterspørselen når det gjelder blant annet IT og helsesektor er stor i forhold til tilgangen på kandidater, som gjør det ekstra krevende.
Så hva må du som arbeidsgiver gjøre for å være attraktiv i det store mylderet?
- Tenk markedsføring og employer branding i alle kommunikasjonsledd. Hva slags kommunikasjon har du utad mellom hver rekruttering?
- Innholdsmarkedsføring er ikke bare for dere som skal selge et produkt. På arbeidsmarkedet må du være så frempå at du selger deg selv, hele året.
- HR og kommunikasjonsavdelingen bør ha en felles strategi og et felles mål.
- Benytt deg av målrettet annonsering for å nå de aktuelle kandidatene. Sørg for
å være synlig for både aktive og passive jobbsøkere når du har en stilling ledig.

Vi stiller større krav til arbeidsplassen
Aldri ta jobbsøkerne dine for gitt. Bedrifter som normalt sett har opplevd nærmere hundre søkere på en jobb, får færre å velge i.
Pandemien har nok endret oss på mange måter. Jobbsøkeren er mer opptatt av trygghet og at valgene de gjør skal ha verdi i livet. Da det er mange faktorer som spiller inn. En ny jobb skal være attraktiv på flere plan. Det holder ikke lenger nødvendigvis med lønn etter regulativ og sparing i Statens pensjonskasse. Visste du forresten at ordet «hjemmekontor» er på sjetteplass over søkeordene på Finn Jobb? Det er derfor også noe som er viktig for mange.
Mange stillingsannonser er altfor like og bygget på samme lest. Den ledige jobben din drukner rett og slett i mengden.
«Alle» tilbyr godt arbeidsmiljø, men med over 27 000 ledige stillinger må du virkelig gjøre noen grep for at de rette personene stopper opp. Hvorfor skal jobbsøkeren velge akkurat din bedrift?
Les mer om hvordan du skriver bedre stillingsannonser her.
Les om hva du bør unngå å skrive i en stillingsannonse.
Er du litt i villrede etter å ha lest dette? Trenger du hjelp til hvordan du som arbeidsgiver skal gjøre deg enda mer synlig og attraktiv? Ta kontakt med en av våre dyktige medierådgivere for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg med alt fra employer branding til kreativ stillingsmarkedsføring som skiller seg ut i mengden.