Vær proaktiv når du skal rekruttere de beste kandidatene i år

Hva tenker du er det viktigste når du lyser ut en ledig stilling? Er det å få 50 søkere på stillingen, eller er det å få 10 godt kvalifiserte søkere? Alle vi spør er enige om at det er kvalitet fremfor kvantitet, selv om arbeidsgiveren selvsagt vil ha et visst antall med kvalifiserte kandidater å velge mellom. 

 

Arbeidsmarkedet er fortsatt krevende med en arbeidsledighet på 3,7 prosent. Det kan være vanskelig for arbeidsgivere å tiltrekke seg de beste kandidatene, spesielt innen enkelte bransjer. Nettopp fordi det er kamp om de beste – og at de beste gjerne allerede sitter i en god jobb. 

Ikke vent på at de beste kandidatene skal finne deg i mylderet av stillingsannonser. Sørg for å være såpass synlig og aktiv i ulike kanaler at du som arbeidsgiver er «top of mind» hos kandidatene når de vurderer nye utfordringer.  

Det er mange der ute som spår det samme når det gjelder rekruttering for dette året, og hva som blir viktig. Yngre generasjoner og AI er blant temaene som går igjen.  

 

Hvilke punkter bør du som rekrutterende leder fokusere på når du skal rekruttere de beste kandidatene i år?  

  • Sosiale medier bør (nesten) være en selvfølgelighet når du skal markedsføre stillingen.
    Dette er også en ypperlig kanal for å spre budskap om dere som arbeidsgiver og styrke deres merkevare.  
  • Generasjon Z er blant de mest krevende å få oppmerksomheten til. Derfor må du være bevisst på målgruppen, ordvalg, innhold i annonsen og hvor du markedsfører. Dette er ikke målgruppen som leser nettaviser for eksempel.  
  • Vær proaktiv! Ikke vent til det er «krise» før dere legger mer penger i potten til markedsføring. Sørg for å jobbe aktivt med employer brand – gjennom hele året. 
  • Jobb med teksten – skriv bedre og skriv så det selger. Få gjerne hjelp av AI, men sørg for å gjennomarbeid forslaget som ChatGPT gir deg. 
  • Hva tilbyr dere? Godt arbeidsmiljø, trivelige lokaler, konkurransedyktige betingelser er bra, men det er ikke nok. Samtidig sier det for lite om akkurat dere. Det skiller dere ikke fra den ene.  
  • TID. Tør å bruke mer enn to til tre uker fra utlysning til søknadsfrist. Det er mange faktorer som spiller inn når kandidater skal bytte jobb. 

 

Det er altså ikke bare på privaten at du bør ha noen mål for dette året.  Det trenger dessuten ikke være store og revolusjonerende omveltninger. Det handler om små, men viktige justeringer, som igjen kan føre til veldig god effekt. Enten det er tekstene eller kanalvalg.
 

Vil du vite mer om hvordan du kan markedsføre ledige stillinger og være hakket mer proaktiv i rekrutteringsprosessen?

 

Bli med på gratis webinar torsdag 8. februar kl. 09.