Papirannonsen som før sto helt på egne ben, er nå avhengig av andre kanaler for å gi den beste mulige respons i forhold til det målet du måtte ha.
På 70 tallet hadde LP-platen sin storhetstid. Det første eksemplaret så sitt lys i 1948. CD-platen kom for fullt mot slutten av 80-tallet, og da var det mange som spådde LP-platens død.
Den døde nesten, men de siste årene har LP platen blitt mer populær igjen og mange sverger fortsatt til den framfor CD eller strømmetjenester.
En langsom død
På slutten av 90-tallet var jeg på et seminar for og om media, hvor tema var fremtidens medier. Her ble papiravisen og annonsene i den spådd en snarlig død. Mange påsto at i løpet av ti år skulle det ikke være flere papiraviser i Norge. Slik ble det ikke. I dag, mer 20 år etter, lever papirannonsen i beste velgående.
Som en aldri så liten kuriositet kan nevnes at på et tilsvarende seminar ble Internett nevnt som noe som ville gå over. Det har det definitivt ikke gjort.
Er det slik at de som spår at avisen kommer til å dø – før eller siden får rett? Slik at papiravisen og dermed papirannonsen vil forsvinne? Mulig, men det kan ta veldig lang tid, og den tiden skal vi bruke godt, slik at vi skaper gode resultater for deg.
Avisene har flere lesere
Jeg har jobbet 27 år i avisbransjen. I mine første år var det bare avisannonsen sammen med utendørs, plakaten og ukepresse som var gangbare reklamekanaler. Slik var det frem til tidlig på 90-tallet.
Så kom TV2 med reklamefinansiert fjernsyn. Det utfordret datidens reklamekanaler. Mange spådde også da en snarlig død for papiravisen. Som sagt lever den fortsatt. Sannheten er at de fleste aviser i Norge aldri har hatt flere lesere enn i dag.
Men skal du treffe alle leserne må du bruke alle kanalene, både papir, nett og mobil. Det gjelder både lokalt, regionalt og nasjonalt. Det er kanskje noe av det viktigste å huske på for deg som skal annonsere. Enten i form av merkevare eller rekruttering, slik at du får god respons og når målene dine.
Stillingsrubrikken
Innenfor «stilling ledig» som jeg jobber mest med nå, ser vi at papirannonsen leverer godt. Men i kombinasjon med gode målgruppestyrte digitale kanaler leverer kampanjen enda bedre.
På 90-tallet hadde Aftenposten sider opp og ned fylt med stillingsannonser. I dag finner vi mest hos Finn.no, selv om det fortsatt er en god del som annonserer i samme avis på papir. Det er ikke fordi annonsørene driver veldedighet, men fordi det funker.
De som rekrutterer i dag, er opptatt av å få de rette søkerne, kvalifiserte søkere, og ikke minste bygge ett godt «employer brand». Da tror jeg at en miks av ulike kanaler, inkludert papiravisen, vil gi ett enda bedre resultat.
Hvordan nå den rette kandidaten?
- Ved å jobbe godt med behovsanalysen og sette gode mål – og det viktigste målet for deg som annonsør er å finne drømmekandidaten.
- Den gode annonsen med den gode historien må være rett plassert, på rett dag og i rett medium. Det er med på å optimalisere ett godt resultat.
- Vil du ha et svært godt resultat, så legger du i tillegg på digitale kanaler, gjerne målgruppestyrt.
- Programmatiske kjøp, Facebook, LinkedIn og Google med mer, er med på å løfte kampanjen ytterligere.

Nye mediekanaler?
Du har kanskje hørt om programmatisk annonsering, kontekstuell annonsering og lignende. Dette er ikke nye mediekanaler, men en annen måte å kjøpe de samme mediene.
Nå er det kanskje ikke så lett å kjøpe en papirannonse programmatisk, men jeg er sikker på at de store mediekonsernene jobber for løsninger på dette.
Nye mediekanaler kan være sosiale medier, Google Jobs/CRO/SEO, blogg, osv.
Reklame i Norge
Den store reklamekaken i Norge var i 2018 på 20 400 millioner kroner og hadde en vekst på 2,7 prosent målt mot 2017. Den største enkeltkanalen i fjor var Internett (Google, Facebook og ulike nettsider), trykte medier sto for ca. 12,5 prosent av den totale kaken. Prognosen for 2019 og 2020 er fortsatt vekst. Kilde: IRM-media.se
Vi ser at ett mediekonsern som Amedia hadde en vekst fra 2017 til 2018 på 1 prosent, og hadde en totalomsetning på 3 570 millioner kroner. Det tyder på at lokalavisen og med det også papiravisen ikke er døende, men at konsernet jobber godt. Den største veksten var dog innen det digitale. Kilde: Kampanje.com.
Papirannonsen er ikke død enda
Jeg våger å si at papirannonsen lever i beste velgående, men at den utfordres mer og mer av andre kanaler. Papirannonsen som før sto helt på egne ben, er nå avhengig av andre kanaler for å gi den beste mulige respons i forhold til det målet du måtte ha.
Vår kompetanse ligger i å finne en god løsning på dine annonseringsbehov og hvordan man skal kombinere utlysningen for et best mulig resultat.
Hører vi fra deg?
Lurer du på hva den mest gunstige medie-miksen er for din ledige stilling? Ta kontakt med oss så gir vi deg vår anbefaling. Helt gratis.