Markedsføringsguide for deg som rekrutterer

Det blir stadig tydeligere at rekruttering går hånd i hånd med markedsføring når bedrifter skal konkurrere om de beste talentene. Derfor kan det hjelpe deg som rekrutterer å tenke fra et markedsføringsperspektiv. Akkurat som i markedsføring handler det nemlig om å identifisere hvem dere er og deres målgruppe, for deretter å tilpasse budskapet til de dere ønsker å nå.

 

Identifiser verdien i deres bedrift

Det første skrittet for deg som rekrutterer er å utvikle din såkalte EVP, Employer Value Proposition. EVP er kjerneverdien i hvordan dere ønsker å bli oppfattet av omverdenen. Du utvikler din EVP ved å sette ord på hva som gjør dere unike og hvorfor noen bør velge dere som arbeidsgiver. Det er nok med en tekst på en til to setninger som beskriver hvem dere er og hvordan dere skiller dere ut fra konkurrentene deres.

 

Slik går du frem for å finne din EVP:

  • Intervju dine ansatte og spør hva de setter mest pris på med dere som arbeidsgiver.
  • Identifiser arbeidsgivere som konkurrerer om kandidater med lignende ferdigheter som de dere søker etter.
  • Besøk konkurrentenes karrieresider og vurder hvordan dere kan differensiere dere i forhold til dem
  • Oppsummer og formuler deres EVP med hva deres ansatte setter pris på hos dere som arbeidsgiver og hva som skiller deres tilbud fra konkurrentenes.
  • Identifiser målgruppen din

 

For å formidle budskapet ditt, må du først bestemme hvem eller hvilke du ønsker å kommunisere til. Sannsynligvis ønsker du å nå flere målgrupper, avhengig av hvilken rolle du skal fylle. Disse målgruppene kan være interessert i forskjellige ting, og du må kanskje tilpasse innholdet i forhold til hva og hvordan du kommuniserer til dem.

 

Lag en kandidatprofil

For å finne riktig målgruppe må du definere demografiske og interessebaserte faktorer. Hvem skal du ansette? Hvor finner du personen du skal ansette? Hvilke personlighetstrekk har personen du skal ansette? Når du kan svare på disse spørsmålene, øker sjansen for at du vet hvor din ønskede kandidat oppsøker informasjon, inspirasjon og kunnskap og hva som er viktig når personen skal ta en karrierebeslutning.

 

Slik går du frem for å utvikle deres kandidatprofil:

  • Bestem deg for hvilke målgrupper som er viktigst.
  • For hver målgruppe, svar på spørsmålene; Hva jobber de med i dag? Hvilke problemer har de? Hva driver dem? Hva ville motivere dem til å bytte jobb?
  • Utvikle et overordnet budskap for hver målgruppe.
  • Tilpass kommunikasjonen for kandidater som ikke aktivt søker jobb

 

For å vekke interesse blant kandidater som ikke aktivt søker jobb, kan du dele spennende prosjekter dere jobber med. Vekk følelser og nysgjerrighet ved å gi innsikt bak kulissene deres, for eksempel ved å ha en Instagram-kanal dedikert til employer branding. Få potensielle kandidater til å forstå hvorfor de bør velge akkurat dere som arbeidsgiver. Å ha en tydelig EVP letter denne prosessen.

 

Tilpass kommunikasjonen for kandidater som aktivt søker jobb

Den som rekrutterer må ha tydelige stillingsbeskrivelser og tilbud i stillingsannonsen din for å vise hva kandidaten får hos dere. Inkluder en tydelig oppfordring til å søke, en såkalt “Call To Action.” Gjør det enkelt for kandidatene å søke, selv fra mobiltelefonen.

 

Oppsummering

Ved å vite hvor i kandidatreisen din målgruppe befinner seg, kan du bestemme budskapet ditt og tilpasse kommunikasjonsmåten din, ikke bare etter hvem du snakker med, men også etter hvor langt en person er fra å søke en jobb.

 

Ønsker organisasjonen din å styrke employer brand og tiltrekke de riktige kandidatene?

Vi har kompetansen til å bistå dere – Ta kontakt med vårt mediebyrå.

 

Vil du lære mer om hvordan du kan jobbe for å tiltrekke deg de rette kandidatene? Les også: 

4 tips for å tiltrekke seg de rette kandidatene

Jobber omdømmet for eller mot deg? 6 råd om omdømmebygging

Godt samarbeid mellom HR og markedsavdelingen er gull verdt