All PR og publisering er god employer branding. En gjennomført plan for hvordan du markedsfører din bedrift og dine ledige stillinger er helt avgjørende for hvordan søkermassen ser ut.
Du har nok allerede fått med deg at det er et beintøft arbeidsmarked der ute. Med rekordmange ledige stillinger sier det seg selv at det blir vanskelig å kapre en stor søkermasse. Det er ikke engang sikkert at du får nok kvalifiserte søkere.
Fortvil ikke for det finnes nemlig håp. Det gjelder å være synlig og samtidig drive god employer branding. En god merkevare er mer attraktiv enn arbeidsgivere du aldri ser i ulike kanaler. Og når du skal markedsføre, sørg for at du har en rød tråd.
Hvem skal sørge for god employer branding?
Nøkkelen er godt samarbeid. Bedriften drar vel lasset sammen? Her gjelder det å bygge laget. God intern kommunikasjon smitter over i alle avdelinger og alle ledd.
Dessverre tror jeg at det er altfor mange arbeidsplasser hvor HR og markedsavdelingen ikke snakker sammen i det hele tatt. Markedsføring og kommunikasjonsarbeid har da vel ingenting med rekruttering å gjøre? Jo, absolutt! Alt som blir markedsført er med på å bygge oppunder merkevaren. Vi trenger egentlig ikke snakke om employer branding. Det er ganske enkelt branding.
Branding skjer dessuten på flere flater. At de ansatte trives på jobben fører til gode ambassadører for bedriften, som er alfa og omega. Det er ikke lenger bare jobbsøkerne som skal selge seg inn i et jobbintervju. Du må være attraktiv for søkeren også.
En bedrift i Måløy kommune har søkt etter drømmekandidaten siden 2014 uten napp. Her bør det jo ringe noen varselsbjeller. I dette tilfellet er ikke hardt arbeidsmarked eneste årsak.

Rekruttering er ikke rakettforskning
Employer branding trenger ikke være veldig komplisert, men det gjelder å være smart. Hvor skal du egentlig starte? Husk at noen tiltak er bedre enn ingen tiltak.
Mange arbeidsgivere har lenge hatt et luksusproblem. De har vært attraktive så lenge at søkerne nærmest har kommet av seg selv. Den tiden ser ut til å være forbi. Før du i det hele tatt har startet rekrutteringsprosessen, er det mange kandidater som allerede har sjekket ut mange arbeidsgivere de gjerne vil jobbe for.
Med sosiale medier er markedsføring nærmest allemannseie. Vet du litt om hvordan algoritmene fungerer for å nå ut med et gitt budskap til en gitt målgruppe er mye gjort.
Employer branding krever langsiktig plan
All rekruttering er god employer branding. Da har du som bedrift en naturlig mulighet til å vise seg fram, med et konkret budskap. På den andre siden bør all øvrig markedsføring støtte oppunder rekrutteringsprosessene, slik at folk der ute allerede er godt kjent med arbeidsgiveren, hvem de er og hva de står for. HR og kommunikasjon må spille hverandre gode.
Det er en tydelig grunn til at du i butikken velger det ene merket fremfor et annet. Gjennom lang tid har vi blitt fôret med reklame for ulike produkter, som igjen har påvirket oss til å ta visse valg. Rekruttering handler om det samme.
Du kommer ikke til å se umiddelbar effekt av den jobben du gjør i dag. Det er et langsiktig perspektiv, men samtidig gull verdt for alle arbeidsplasser med ambisjoner om å vokse – og tiltrekke seg de beste folka. De beste folka er nemlig veldig attraktive på markedet. Hvorfor skal en jobbsøker velge akkurat deg fremfor andre bedrifter? Og du har vel ambisjoner, ikke sant?

Tør å bruke tid på rekruttering
Heldigvis er det mange arbeidsgivere der ute som begynner å forstå at markedet har endret seg. Samtidig er det en del som står fast i de samme sporene. Et klassisk eksempel på en stillingsannonse kan være en og annen stillingsportal, kombinert med en stillingskarusell i en avis. Eller kanskje suppleres det med en målrettet kampanje i sosiale medier.
Men hvis stillingen krever spisskompetanse og arbeidsgiveren ikke er spesielt synlig, så hjelper det ikke bare med suveren teknologi for å nå ut til målgruppa. Mange faktorer er avhengig av hverandre for et godt resultat.
- TID. Alt skal skje så fort at du gjerne skulle hatt søkerlista allerede i går. Men hvis du aldri tar deg tid til å lage en plan for framtidig rekruttering, så havner du stadig lengre bak i køen. Tør å ta noen skritt tilbake.
- GOD PLANLEGGING. Hvis du vet dere skal rekruttere til krevende stillinger, gjør et grundig forarbeid. Både for nå og fremtiden.
- VÆR SYNLIG. Hvem vil du være synlig for? Nåværende ansatte og fremtidige kandidater kan være et godt utgangspunkt. Velg relevante kanaler for din målgruppe. Har du et ungt arbeidsmiljø som gjerne ansetter nyutdannede uten mye erfaring, da er faktisk ikke papirannonsen rett kanal for markedsføring.
- SAMME PLANET. Ikke tenk at kommunikasjon og marked er «reklame» mens rekruttering er noe helt annet, som ikke henger sammen med resten. Snakk sammen og lag en plan.
Les også: Velger du Old El Paso eller First Price til fredagstacoen?
Les også: Vis at du ansetter!