5 tips til gode stillingsannonser

Skal du ansette en ny person? En stillingsannonse har to viktige jobber – å få den rette søkeren og å bygge omdømme. Måten stillingsannonsen din er skrevet og utformet på, forteller omverdenen mer enn du tror. Er teksten din korrekt og formell? Sprelsk? Seriøs? Full av overskudd?

Vi ser altfor ofte morsomme, kreative bedrifter som skriver for stivt og selvhøytidelig i stillingsannonsene sine.

Her er våre tips for å få den rette søkeren:

  1. Se for deg den perfekte søkeren, og skriv til henne eller ham. Det hjelper deg til å skrive annonse som treffer den personen du er på jakt etter. Ofte er bedrifter opptatt av å få mange søkere, men det viktigste er jo at du får den ene rette som er en fulltreffer på holdninger, kunnskaper og ferdigheter.
  2. Tenk Attention, Interest, Desire, Action (AIDA, altså). For at noen i det hele tatt skal klikke på stillingsannonsen din, må du vekke oppmerksomhet. Kanskje du kan skrive en overskrift utenom det vanlige? Når en potensiell søker klikker på stillingsannonsen, må hun/han bli interessert med én gang. Derfor over neste tips:
  3. Skriv om søkeren først. Hvem ønsker du deg? Hva kan personen bidra med? Hva slags arbeidsoppgaver vil personen få?
  4. Skriv personlig. Tendensen overalt på nett er mer personlige tekster, og mange forventer tekster som forteller noe om en bedrifts personlighet og hva folka der brenner for. Se for eksempel denne teksten hos Netlife Design. Det en potensiell søker vil spørre seg, er: «Er dette et sted jeg vil trives?»
  5. Tenk utradisjonelt. Kanskje du skal skrive noe annet enn en klassisk stillingsannonse? Se for eksempel på denne geniale filmen fra Kantega. Vi digger denne måten å tiltrekke nye mennesker på. (Og den er så kul at vi måtte snike oss inn på sidene til Kantega for å kikke på de ansatte. Ikke si det bort!)

 

Til slutt: Husk at vi gjerne hjelper deg med å utforme annonsen din. Vi har lang erfaring med hva som skal til for at en søker skal bli oppmerksom på annonsen din, interessert i stillingen og kanskje til og med søke – eller tipse en annen som kan være aktuell.

Kontakt oss for en prat om behovene dine.